Hoe toetsen we op het Houtkamp College?
 
Een belangrijk moment voor uw zoon of dochter: de stap naar de middelbare school. Het betekent afscheid nemen van de basisschool en zich vertrouwd gaan voelen in een nieuw schoolgebouw met andere klasgenoten. Het vraagt allemaal veel energie van de brugklasleerling. En dan hebben we het nog niet eens over het volgen van een ander soort onderwijs: met steeds wisselende docenten en allemaal klasgenoten op hetzelfde niveau (mavo, mavo-havo, havo-vwo of vwo). Voor de eerste keer cijfers terugkrijgen is ook zo’n spannend moment. Het zelfvertrouwen van een brugklasleerling is nog broos. Een eerste onvoldoende terugkrijgen zorgt al gauw voor de overtuiging: ik kan dat vak niet. 

Werken met leerdoelen
Gelukkig gaan we dit op Houtkamp College heel anders doen! Al eerder las u in deze nieuwsbrief dat we op het Houtkamp College gaan werken met leerdoelenkaarten. Voor elk vakgebied of vak krijgt een leerling een leerdoelenkaart. Hierop staan de leerdoelen vermeld waaraan een leerling in een bepaalde lesperiode gaat werken. De leerdoelen zijn verdeeld naar drie niveaus: reproductie van geleerde kennis, toepassing van geleerde kennis en verkrijgen van inzicht. Hiernaast ziet u een leerdoelenkaart van het vak wiskunde afgebeeld.

Voortgangsopdrachten
Gedurende een lesperiode kunnen leerlingen op verschillende momenten laten zien in hoeverre zij de gestelde leerdoelen beheersen. Dit gebeurt aan de hand van voortgangsopdrachten. Voorbeelden van voortgangsopdrachten zijn: het maken van bepaalde opgaven, het maken van een filmpje waarin een leerling aan zijn/haar ouders een aantal begrippen uitlegt, het schrijven van een kort verslag, het geven van een presentatie. Aan de hand van deze voortgangsopdrachten krijgen leerlingen van de docent (of van elkaar) feedback. Deze feedback richt zich op het verbeteren van het leerproces. Naast de gegeven feedback kan een docent ook aan de hand van voortgangsopdrachten leerdoelen op de leerdoelenkaart aftekenen. Er wordt dus geen cijfer gegeven, maar de leerling krijgt feedback en/of een aftekening.

Afrondingsopdrachten
Aan het einde van een lesperiode wordt beoordeeld in hoeverre leerlingen de leerdoelen van een leerdoelenkaart beheersen. Het Houtkamp gebruikt daarvoor afrondingsopdrachten. U kunt bij afrondingsopdrachten denken aan het maken van een proefwerk of toets of aan het maken van een werkstuk of het geven van een presentatie. Afrondingsopdrachten worden beoordeeld aan de hand van een vastgestelde norm. Maar de beoordeling wordt niet uitgedrukt in een cijfer, maar in een percentage. De leerling haalt dus geen 7 of 8, maar krijgt de boodschap dat hij 75% van het aantal gestelde leerdoelen heeft behaald. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt in het percentage behaalde leerdoelen op reproductie-, toepassings- en inzichtsniveau.

Voordelen van het werken met percentages
Het werken met percentages wordt gekenmerkt door een positieve benadering. Percentages drukken namelijk uit wat is behaald. 45% van de leerdoelen behalen geeft een ander, positiever gevoel dan een onvoldoende krijgen. Bij een gegeven cijfer is ook niet duidelijk welke leerdoelen wel of niet worden beheerst, bij percentages is dat wel het geval. Percentages bieden tenslotte de mogelijkheid om behaalde resultaten te vergelijken met de resultaten op een eerder moment. Cijfers nodigen daarentegen uit om de eigen resultaten te vergelijken met die van anderen.

U merkt het: op het Houtkamp College gaat het toetsen misschien op een andere manier dan u gewend bent. Het Houtkamp College wil dan ook echt vernieuwend onderwijs bieden. Wilt u er meer over weten? Bevraag dan de collega’s op de Open dag.  
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...